INMORIA FORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

First Interview for 2011 - Sweden Metal (April 2011)

Go down

First Interview for 2011 - Sweden Metal (April 2011)  Empty First Interview for 2011 - Sweden Metal (April 2011)

Post  Anna Mon Apr 25, 2011 8:56 am

Check out the full interview here or at Sweden Metal: http://www.swedenmetal.se/?p=8595

Inmoria startade i april 2008 av förre Tad Morose trummisen Dan Eriksson. Han hade varit borta från musikscenen i ungefär 10 år när han plötsligt kände behov av att börja skriva musik igen. Så han köpte studioutrustning och byggde sin egen studio i sitt hus i Bollnäs, Sverige.

Projektet blir till ett band

Till en början spelade Dan alla instrument själv, men han insåg snart att vad han behövde var en full line up. Så han ringde upp sin vän Christer ”Krunt”Andersson, gitarrist i Tad Morose, och bad honom komma och lyssna till några av de låtar som han skrivit.
Christer gillade vad han hörde och Dan frågade om han var intresserad av att delta i projektet, vilket han var. Som ringar på vattnet anslöt sig en efter en till bandet.
Peter Morén (Tad Morose), Tommi Karppanen (Tad Morose, God Awful Machine) och slutligen Charles ”Chulle” Rytkönen (Morgana Lefay). Resultatet var exceptionellt och sedan ”Chulle” klivit ombord i projektet var line-upen fullständig. Nu behövdes bara ett bandnamn..

Så Dan satte sig och började fundera på ett namn till bandet. Eftersom han är ett stort fan av Sagan om Ringen började han analysera dessa filmer. Sedan, när han hörde aktörerna tala om dvärgarnas gruva ”Moria” visste han att det skulle vara en perfekt namn. Och han tillade sedan ”In” och cirkeln var komplett. Atmosfären i gruvorna i filmerna är så mörka och grubblande, vilket också är en reflektion av Inmorias musik.

Bandets grundare, Dan Eriksson reflekterar över vissa företeelser i denna intervju..

Det har kommit till min vetskap att Inmoria släpper ny platta snart.Vad kan ni berätta om den?

- Nya plattan heter ”A Farewell To Nothing The Diary Part 1″ och består av 12 nya uppjagande och spöklika låtar som med lätthet fastnar i sinnet på folk och håller sig kvar.

Bandets förre sångare, Charles Rytkönen, lämnade bandet under inspelningarna av albumet som släpps nu i Maj..Varför lämnade han bandet ?

- Ja det stämmer att han lämnade bandet mitt i inspelningarna av nya plattan, vilket givetvis var irriterande men sånt är livet. Charles lämnade oss pågrund av personliga skäl och för att han inte riktigt kunde få tiden att räcka till med både jobb, familj och musiken. Sen var det lite också det faktum att han kände att det inte riktigt blev hans grej och inte hans personliga touch på texter och sångslingor eftersom det är jag som gör allt och sen sitter jag och förklarar hur det ska vara. Charles är inte van vid det och det kan jag förstå. Sen kan jag vara en riktig ”Hitler” när det kommer till att jaga på folk att göra klart saker och ting eftersom i mitt huvud finns allt klart och jag vill att saker och ting ska fortskrida jävligt fort när det väl har kommit i rullning.

Rytkönens efterträdare blev det danska thrasmetalbandet sångare, Sören Adamsen. Hur kom ni i kontakt med Sören ”Nico” Adamsen?

- Efter att Charles lämnade bandet så annonserade vi på nätet om att vi sökte ny sångare, och att det var bråttom eftersom vi var mitt i inspelningarna av nya plattan. Vi fick en mängd svar från i princip hela klotet men vi tyckte inte riktigt att dom passade in på vår musik. Vi fick sen ett mail från Sören och när vi gick in på hans hemsida för att lyssna på sången så fick vi torka upp varandras dreggel och rulla upp våra tungor. Sörens röstkapacitet är helt enorm och den passar så bra tillsammans med musiken. Så han flög upptill vår studio för att provsjunga till några nya låtar och sen var det klart.

Inmoria hamnade på 8:e plats på Rock Hard Magazine med debutalbumet, Invisible wounds, som kom 2009. Hoppas ni på samma placering med det nya albumet, eller ännu hellre..högre placering på album listor?
- Ja det var nästan så att jag kastade morgonkaffet i nyllet när jag fick reda på det, men kul var det!!
Självklart vill man väl att ens plattor går bra och att man hamnar på olika listor eftersom det gör så att man automatiskt blir mer uppmärksammad. Kanske vi vinner några extra fans och ”poäng” hos journalister på den nya plattan eftersom det är en liten, dock hörbar, skillnad musikaliskt om man jämnför mellan debuten och den här. Och framförallt så är den nya plattan mer genomtänkt än den förra så man får väl hoppas att journalister gillar den och byter ut krucifixet hemma på väggen mot vår nya platta och tillber den dagligen, haha!!

För inte alltför längesedan skrev ni nytt kontrakt med Rock It Up Records..Vad hände med dealen ni hade med Massacre Records?

- Efter att vi hade släppt vår debutplatta och alla dessa enorma recensioner började komma så tyckte vi att Massacre borde ha ”hällt bensin på elden” och pushat på som bara fan. Men istället hände knappt någonting och det gjorde oss förbannade. Visst vi gjorde en jävla massa intervjuer men vad hjälper det i längden, de borde ha kastat ut oss på turné istället, för det är ju den bästa promotion man kan få, men ack nej så blev inte fallet och vi blev så satans frustrerade.

Och eftersom vi inte fick några bra förklaringar så beslöt vi att gå skilda vägar. Efter bara några veckor hörde Franko Sturm på Rock It Up Records av sig och ville inleda ett samarbete. Det är ett relativt nytt bolag med mycket färre artister i sitt stall än vad Massacre har och det gör ju att man får en mer personlig kontakt istället för att bara vara ett band i mängden. Så det känns jävligt bra med det nya bolaget faktiskt och vi hoppas att det ska funka bra en lång tid framöver.

Vi har nyligen skrivit kontrakt med ett engelskt management och de har satt en jävla fart med att promota oss med radiospelningar och intervjuer. De jobbar även hårt på att få ut oss på promotionturné och vi smygstartar nu i Maj på Harry B James i Stockholm den 26/5, sen vidare till Gävle på Wasteland den 27/5 för att den 28/5 ha ett releaseparty på Rockpuben i vår hemstad Bollnäs. Fler spelningar väntas och vi har även förhoppningar om att få vara förband till något större band. Inget är klart men förhandlingar pågår så vi får väl se vad som händer.

Hur tror ni er fans kommer bemöta det nya albumet?

- Än så länge har vi enbart fått positiva reaktioner på dom förhandslåtar som vi har laddat upp på nätet så jag tror att dom kommer att gilla hela plattan. Det är lite skillnader mot förra plattan, nu har vi ju till och med solon i varje låt vilket bara fanns med på ett spår på första skivan, haha!! Sen är det lite mer melodiöst på något tillkrånglat vis men fortfarande med samma hårda pumpande gitarrriff och det är inte lika monotont som på förra.

Hur ser ni på framtiden på bandet ?

- Det är ju klart att man vill se en ljus framtid för det man gör och med ett nytt bolag och ett nytt management i ryggen så ser det jävligt bra ut just nu iallafall. Bara vi får komma ut och visa våra fans att vi är ett sjuhelvetes bra liveband också så ser jag ljust på framtiden.

”In My Dreams”

En av låtarna på kommande album ” In My Dreams” producerades en video till. Hann ni med göra klart inspelningarna innan Rytkönen lämnade bandet?
- Vi hann inte göra klart alla låtar på albumet, utan bara på ett fåtal och på resten var det bara lite slasksång här och där. Vi tyckte att ”In My Dreams” var en sån stark låt så vi fokuserade sången på den när vi beslöt att göra en video.

Videon filmades av Ronny Hemlin på ProvidFilm. www.providfilm.com Hur är Ronny att arbeta med?
- Ronny är kung!!!! Inte nog med att han är en sanslöst skön snubbe och extremt duktig på det han gör, han är också en makalöst bra sångare så han är även med och körar på vår nya platta.

Dark Funeral har ju också en låt som heter ”In My Dreams”.. (tror du de kan förväxlas?/tror du folk blir så att säga ”förvirrade” över det faktum det finns 2 låtar med samma titel, även om de florerar i olika genres?)
- Jahaja, där ser man. Det hade jag inte en aning om faktiskt eftersom jag inte lyssnar på sån musik, men jag vet vilka Dark Funeral är såklart men vad deras låtar och videos heter, där stoppar det. Nä jag har svårt att tänka mig att folk skulle förväxla oss med Dark Funeral, haha och inte heller skulle jag tro att det skulle bli lite virrigt bland fansen. Dokken har ju också en låt och video som heter ”In My Dreams” och än så länge har inga konflikter uppstått, haha!!

Videon kan man spana in här: INMORIA – In My Dreams

Finns det planer på ny video?

- Någon ny videoinspelning är väl inte riktigt aktuellt just nu, men vi får se. Rätt var det är så får jag någon impuls att göra en ny. Den senaste vi gjorde blev jävligt bra med tanke på budgeten vi hade, typ 2000 kronor och några baguetter från Statoil, haha!! Jag känner i och för sig folk som producerar videos och tjatar man riktigt länge så ställer dom upp för som sagt en baguette och några folköl, haha!!

Finns det något du skulle vilja säga till SwedenMetals läsare?

Hoppas ni spanar in oss på nätet och hoppas verkligen att ni dyker upp på våra spelningar så svingar vi en öl………eller två…….eller tre…eller……..

www.inmoria.com

Anna

Posts : 92
Join date : 2011-02-26

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum